عکس

عکس ناب-متن ناب و هر چیز ناب دیگه

عکس

عکس ناب-متن ناب و هر چیز ناب دیگه

آن جا که خدا هست

 

یکی از دوستان ملانصرالدین به کنایه از او پرسید:

- اگر بگوئی خدا کجاست یک سکه به تو می دهم .

ملانصرالدین پاسخ داد : اگر بگوئی خدا کجا نیست ، دو سکه به تو می دهم .

 

بازنده کوچک

                          

                                       من و تو

 

                                       مثل خانه های شطرنج ایم ،

 

                                                      من سیاه ،  

 

                                                       تو سپید.

 

                                  چسبیده به هم ،

 

                                                      اما دور.

 

                                     من ،

 

                                                              روشنی تابناک ترا نمی بینم .

 

                              و مات ام از  بزرگوارای تو ،

 

                      که در سیاهی من ،

 

                                               پی نوری .

 

                                                                 بی هوده می آزارم ات ،

 

 

                          و تو مهره   - گذشت -  ات    را پیش می رانی.

 

                                و تاج شاهی ات را بر سرم می نهی ، 

 

                                       و بازی را واگذار می کنی.

 

                                            حــــــــــال آن کـــه ،

 

                                              پیش از آغاز ،

 

                                             من باخته بودم.

  

                                                                             سهراب / خرداد ۸۵

 

 

تمنا باید قوی باشد

 

استاد شاگردش را به کنار دریاچه ای برد و گفت :

- (( امروز به تو یاد می دهم که اخلاص واقعی چیست .))

از شاگردش خواست تا همراهش وارد دریاچه شود ؛ بعد سر مرد جوان را گرفت و او را زیر آب برد .

یک دقیقه گذشت . اواسط دقیقه دوم ، پسرک با تمام قوا دست و پا می زد تا خودش را از دست استادش رها کند و به سطح آب بیاید . بعد از  دو دقیقه ، استاد او را رها کرد . پسرک که نزدیک بود از نفس بیافتد ، به روی آب آمد .

فریاد زد : (( نزدیک بود مرا بکشید ! ))

استاد منتظر ماند تا نفس جوان برگردد و بعد گفت :

- (( نمی خواستم بکشمت ؛ اگر می خواستم ، دیگر اینجا نبودی . فقط می خواستم بدانم وقتی زیر آب بودی چه احساسی داشتی .))

- (( احساس کردم دارم می میرم ! تنها چیزی که در زندگی می خواستم ، کمی هوا بود ! ))

- (( دقیقا همین است . اخلاص واقعی تنها وقتی ظاهر می شود که تمنائی داشته باشیم و اگر به آن نرسیم ، بمیریم . ))

 

**پائولو کولینو**