X
تبلیغات
نماشا
رایتل
یکشنبه 17 دی‌ماه سال 1385

عید غدیر بر  شما  وخانواده محترمتون مبارک باد -


غدیر خم ریشه در دوران رسالت پیامبر(ص) دارد
واقعه غدیر خم بدون مقدمه نبوده و جریانی برخاسته از یک داده وحیانی یا داده های دینی و ریشه دار در خردورزی پیامبرانه بوده است، در واقع غدیر خم ریشه در دوران رسالت پیامبر (ص) دارد. دکتر سید علیرضا واسعی رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم افزود: شیعه و سنی در اینکه اندیشه اداره و حکومت جامعه یکی از دغدغه های اساسی پیامبر(ص) بوده تردیدی ندارند چنانچه خود آن حضرت نیز در هر فرصتی دیدگاهها و باورهای خود را در خصوص چگونگی اداره جامعه اعمال و اجرا کردند. استاد دانشگاه علم و صنعت گفت: چنین انسانی که مؤسس جامعه ارزشی و صالح مبتنی بر داده های دینی است هرگز برای پس از حیات خود بی تفاوت عمل نمی کند و به طور قطع برای آن اندیشه و برنامه ریزی دارد که در این جا بحث جانشینی یا خلافت و ادامه دهنده راه مطرح می شود.وی با اشاره به اینکه علی رغم دیدگاههای مختلف شیعه و سنی در مورد مسئله جانشینی و خلافت در کلیت آن بحثی ندارند، افزود: پیامبر در دوران مختلف رسالت و در مقاطع مختلف مردم را به جایگاه امام علی(ع) توجه می کردند که اوج آن در غدیر خم تجلی یافت چرا که پیامبر (ص) می دانست دوران رسالتش به پایان رسیده و احکام و دین در جامعه تبیین شده، پس حرف نهایی را که تکمیل کننده رسالت بود با مردم در میان گذاشت. وی وضعیت زمانی و مکانی غدیر خم را بهترین و شایسته ترین زمان و مکان برای ابلاغ پیام الهی دانست و گفت: شیعه و سنی اعتقاد دارند پیامبر در حجهٔ الوداع مأمور به ابلاغ پیامی می شود که رسالتش منوط به ابلاغ آن است هر چند تفسیرهای مختلفی از این رویداد ارائه می شود. واسعی گفت: به طور قطع برای انسان اندیشمند این سؤال مطرح می شود که چه پیام مهمی است که ۲۳ سال رسالت پیامبر به ابلاغ آن منوط می شود و مطمئنا با تمام اختلاف نظرها باید این پیام، پیامی بسیار مهم و از مقوله نبوت باشد که پیامبر به ابلاغ آن دستور می یابد و شیعه آن را مسئله امامت می داند. رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) ادامه داد: اصل مطالعه در مورد واقعه غدیر نه تنها هیچ مشکلی را ایجاد نمی کند بلکه موجب می شود پرده های جهل و تاریکی از روی یکسری حقایق دینی و تاریخی برداشته شود. وی با تأکید بر اینکه علم تاریخ باید به اهل آن سپرده شود، اظهار داشت: مطالعات تاریخی معمولا به نقد باورهای عوام کشیده می شود که این مسئله نیز از دیگر مشکلات فعالیت های پژوهشی است و واقعه غدیر نیز از همین مقوله است . واسعی با اعلام اینکه در پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) در مورد واقعه غدیر هنوز کاری صورت نگرفته است،گفت: شاید به علت وجود نهادهای مختلف که در این عرصه فعال می باشند در مورد واقعه غدیر کاری صورت نداده ایم هر چند جا دارد وارد این فضا بشویم. وی گفت: جامعه شیعه ما که برخی باورهایش بر اساس استدلال و عقلانیت مبتنی استوار نیست و حتی بر اساس استنباط های صحیح علمی هم جا نیفتاده برخی مطالعات را بر نمی تابد و مایل است مطالعات انجام شده در صدد تأئید باورهای خود باشد که به طور حتم یک مؤسسه پژوهشی نمی تواند دنباله رو باشد بلکه باید پیش رو جامعه خود باشد. رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره اینکه در میان اهل بیت(ع) و به تبع آنان شیعیان غدیر خم یک واقعه مهم به شمار می رفته است، افزود: این وضعیت سبب شد تا باور درونی عده ای خاص از یاران حضرت علی (ع) به یک حرکت بیرونی تبدیل و شیعه در تاریخ اسلام پدید آید که همچنان دوام داشته و بر همان اصول خود که اصل خلاقیت و جانشینی پیامبر (ص) حق اهل بیت (ع) بوده و هر کس خلافت آن عمل کند به ناحق رفتار نموده پافشاری کند. وی گفت: لذا در طول تاریخ شاهد هستیم هیچگاه ائمه با حاکمان وقت خود تعامل سازگاری نداشته اند که این مسئله بعد از ائمه در میان عالمان و حتی توده ها ادامه پیدا کرد که در اندیشه سیاسی شیعیان یک نقطه بارز است. دکتر واسعی افزود: در جهان اهل سنت نیز واقعه غدیر بی تأثیر نبوده و عالمان اهل سنت سعی کرده اند آنرا با عقائد خود سازگار نشان دهند که سبب ایجاد عرصه جدیدی در فلسفه سیاسی اسلام شد و کتابهایی در باب احکام سلطانیه و مشروعیت حکومت و احکام آن به همین منظور نگارش شد.